Knowledge - Value - Library - Andrássy

Falang Database driver not enabled

Látogató számlálás


Mai nap: 29 fő
Tegnap: 32 fő
A kívánt időszakban: - fő

Dátum (eleje):
Dátum (vége):

Támop-3.2.4.A-11/1-2012-0017

szechenyi-terv emblemaja

Polling

Mit szeretsz legszívesebben olvasni?

életrajz - 2.7%
fantasztikus irodalom - 18.9%
kalandregény - 17.6%
klasszikus szépirodalom - 6.8%
krimi / detektívregény - 16.2%
sci-fi - 5.4%
szerelmes regény - 4.1%
thriller - 4.1%
történelmi regény - 9.5%
tudományos m?vek - 4.1%
versek - 0%
egyéb - 10.8%

Total votes: 74
The voting for this poll has ended on: June 30, 2015

Facebook

A Békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium könyvtárának Szervezeti és m?ködési szabályzata

Az iskola könyvtára a könyvtári tanórákon és minden tanítási napon nyitva tartási idejében, összesen heti 22 órában áll a tanulók és a pedagógusok rendelkezésére.  A könyvtár nyitva tartása függ az adott tanév órarendjét?l, ezt az iskolai honlapon tesszük közzé. A könyvek és a folyóiratok, valamint egyéb könyvtári dokumentumok igénybevételér?l a könyvtár használati szabályzata intézkedik.

Az iskolai könyvtárra vonatkozó jogszabályok

A szabályzat els?sorban a 20/2012.(VIII.31.) EMMI rendelet alapján készült.

A könyvtárra vonatkozó adatok

Neve: Békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium könyvtára

Címe: Békéscsaba, Andrássy út 56.

Létesítésének éve: 1917., 1948.

Elhelyezés: 4 helyiségben

Használók köre: pedagógusok, tanulók, iskolai dolgozók (részükre a beiratkozás automatikus, adataik az iskolai nyilvántartásból kerülnek át, az adatokban bekövetkezett változásokat az iskolatitkárnak kell bejelenteni), a város pedagógusai, az iskola volt tanulói (kötelesek adataik megadásával a könyvtárba beiratkozni, az adatokban bekövetkezett változásokat a könyvtárosnak bejelenteni).

A könyvtári hálózatban elfoglalt helye: az iskolai könyvtárhálózat tagkönyvtára, 1987 óta báziskönyvtár

A könyvtár helye, berendezése

A könyvtárhelyiségek (összesen négy) a Békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium B épületének földszintjén találhatók (33-as, 34-es terem). Alapterülete: 224 m². Az olvasóteremben 32 f? számára van ül?hely. A kézikönyvtári helyiségben a helyben használatos szépirodalmi és ismeretközl? könyveken kívül a folyóiratokat, a szépirodalmi m?veket, valamint a videokazettákat helyezzük el. A polcok hossza 144 méter. A raktárhelyiségben jelenleg 576 méter polcon az ismeretközl? anyagokat, az idegen nyelv? szépirodalmat, a kötelez? olvasmányokat és a tankönyveket tároljuk. A régebbi folyóiratok az els? és a második emeleti raktárakba kerülnek. A kölcsönz? helyiségben 2 db 45 fiókos katalógusszekrény található. A könyvek és egyéb dokumentumtípusok egy része a tanári szobában és az egyes szertárakban, illetve a leány- és fiúkollégiumban található letétként. A kihelyezett gy?jtemény állományvédelméért az átvev? pedagógus vagy a munkaközösség, illetve a kollégium vezet?je a felel?s. A könyvtári letéteket a Szirén Integrált Könyvtári Rendszer segítségével tartjuk nyilván.

Az iskolai könyvtár küldetésnyilatkozata

Az iskolai könyvtár az oktatási-nevelési intézmény tanítási, tanulási médiatára, oktatási helyszíne és kommunikációs centruma. Irányítási, pedagógiai és financiális szempontból a Békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégiumnak szerves részét képezi. Sajátos eszközrendszerével segíti az iskolát pedagógiai programja megvalósításában, másrészt mint a könyvtári rendszer tagja a mindenkor érvényes könyvtári jogszabályok, szabványok szerint m?ködik.

Az iskolai könyvtár feladata és szolgáltatásai

A könyvtár szolgáltatásait minden használója térítésmentesen veheti igénybe.

Az iskolai könyvtár alapfeladatai a 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet alapján:

  1. gy?jteményének folyamatos fejlesztése, feltárása, ?rzése, gondozása és rendelkezésre bocsátása,
  2. tájékoztatás nyújtása a dokumentumokról és szolgáltatásokról,
  3. az intézmény helyi pedagógiai programja és könyvtár-pedagógiai programja szerinti tanórai foglalkozások tartása,
  4. könyvtári dokumentumok egyéni és csoportos helyben használatának biztosítása,
  5. könyvtári dokumentumok kölcsönzése, beleértve a tartós tankönyvek, segédkönyvek kölcsönzését.

Az iskolai könyvtár kiegészít? feladata

  1. az Nkt. 4. § 5 pontja szerinti egyéb foglalkozások tartása,
  2. a nevel?-oktató munkához szükséges dokumentumok többszörözése,
  3. számítógépes informatikai szolgáltatások biztosítása,
  4. tájékoztatás nyújtása az iskolai, kollégiumi könyvtárak, a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó intézményekben m?köd? könyvtárak, a nyilvános könyvtárak dokumentumairól, szolgáltatásairól,
  5. más könyvtárak által nyújtott szolgáltatások elérésének biztosítása,
  6. részvétel a könyvtárak közötti dokumentum- és információcserében.

Az iskolai könyvtár az alap- és kiegészít? feladatain kívül közrem?ködik az iskolai tankönyvellátás megszervezésében, lebonyolításában.

Az iskolai könyvtár gy?jteményét az iskola igényei szerint és a min?ség elvét érvényesítve folyamatosan fejleszti, gondozza. A nyomtatott dokumentumokon (könyv, id?szaki kiadvány, tartós tankönyv, segédkönyv, stb.) kívül gy?jti az iskola kéziratos pedagógiai anyagát (helyi pedagógiai program és tanterv, kísérleti dokumentáció, szervezeti és m?ködési szabályzat, pályamunkák stb.) és a nem nyomtatott ismerethordozókat (hang- és videokazetta, zenei CD, CD-ROM, DVD, stb.).

Tankönyvtárat hoz létre a tankönyvekb?l, nyilvántartja és kölcsönzi az állományrész anyagát.

Egységes gy?jteményét hozzáférhet?vé teszi a könyvtárhasználók (tanulók, pedagógusok, technikai és adminisztratív dolgozók) részére, és biztosítja a különböz? információhordozók használatához szükséges technikai eszközöket. Gy?jteményéb?l – az igényeknek és lehet?ségeknek megfelel?en – letéteket helyez el az iskola különböz? helyszínein.

Gy?jteményét feldolgozza, feltárja az érvényes könyvtári szabványok szerint, információs tartalmukról sokszempontúan, gyorsan, pontosan visszakereshet?helyi adatbázist épít.

Gy?jteményén, eszközein és tájékoztató forrásain alapuló szolgáltatásaival kielégíti az iskola tevékenységéb?l ered? információs igényeket.

Kielégíti a pedagógusok alapvet? szakirodalmi és információs igényeit, tájékoztatást ad az iskolai, a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó intézményekben m?köd? könyvtárak, ill. a nyilvános könyvtárak dokumentumairól, szakirányú szolgáltatásairól.

A dokumentumok iránti igények kielégítésében és tájékoztató feladatai ellátásához saját eszközein kívül közvetíti és felhasználja a könyvtári rendszer szolgáltatásait,részt vesz a könyvtárak közötti dokumentum- és információcserében (könyvtárközi kölcsönzés).

Saját gy?jteményén és eszközein kívül felhasználja a helyi, regionális, ill. világméret?hálózaton hozzáférhet? bibliográfiai és teljes szöveg? információs forrásokat.

A Nemzeti Alaptanterv és a kerettantervek könyvtárhasználati követelményei alapján közrem?ködik a helyi könyvtár-pedagógiai program, a könyvtárhasználati tantervek kidolgozásában, és ösztönzi, szervezi, segíti minden m?veltségterületen gyakorlati megvalósítását, miközben maga is részt vállal a könyvtárismereti és -használói képzésben.

Tanórai foglalkozások és a tanítást követ? egyéni és csoportos foglalkozás keretében megalapozza eszközeivel és szolgáltatásaival a tanulók könyvtárhasználati felkészültségét, használói szokásait, felkészíti ?ket a korszer? könyvtári információs technikákra.

Pedagógiai aktivitássalközponti helyettölt be a nevel?testülettel szoros együttm?ködésben a tanulók információszerz?, -kezel? és kommunikációs képességeinek fejlesztésében, illetve a kívánatos olvasási, tanulási szokások kialakításában.

Az iskola nyitott kommunikációs centrumaként, demokratikus fórumaként lehet?séget ad a könyvtárhoz kapcsolódó programok megszervezésére, a diákok öntevékenységére.

A könyvtári állomány gyarapítása, apasztása

A könyvtár a tantervi követelményeknek megfelel?en, folyamatosan, tervszer?en és arányosan fejleszti állományát. Figyelembe veszi az igazgató, a tanári közösségek és a diákképviselet javaslatait, illetve az iskola könyvtári környezetének állományi adottságait.

A könyvtár vétel és ajándék útján gyarapodik.

A beszerzési keret felhasználásáért a könyvtárostanár felel?s. Hozzájárulása nélkül az iskolai könyvtár számára könyvet, más könyvtári dokumentumot senki nem vásárolhat. A könyvtárba gy?jt?körét?l idegen anyagok még ajándékba sem kerülhetnek.

Az állományból folyamatosan ki kell vonni a tartalmilag elavult, fölöslegessé vált, vagy természetes elhasználódás következtében alkalmatlanná vált dokumentumokat, és gondoskodni kell a törlés engedélyeztetésér?l, állomány nyilvántartásából, valamint a katalógusból való kivezetésér?l.

Állományvédelem, állományba vétel és állományellen?rzés

A könyvtár állományvédelmi feltételeir?l a fenntartó az igazgató közrem?ködésével köteles gondoskodni.

A könyvtár köteles minden dokumentumot folyamatosan nyilvántartásba venni, aminek alapján az állomány egészének darabszáma és értéke bármikor megállapítható és ellen?rizhet?.

A dokumentumokat a megérkezéskor, de legkés?bb egy héten belül leltárba kell venni. A könyveket a leltárba vétellel egy id?ben – az érvényben lév? könyvtári szabályok szerint – el kell látni a könyvtár tulajdonbélyegz?jével, leltári számmal és raktári jelzettel, valamint az állományi kiemelés megkülönböztet? jelével (pl.: kézikönyvtári, kötelez? olvasmány, stb.)

A folyóiratokat folyóiratnyilvántartó-lapokon, a többi újonnan érkez? dokumentumtípust (könyv, video- és hangkazetta, CD–ROM, DVD) a Szirén rendszerben kell nyilvántartani.

A könyvtár által kikölcsönzött és a kölcsönz?nél elveszett, vagy megsemmisült, megrongált dokumentumért térítési díjat kell fizetni (a napi árnak megfelel?en).

Az iskola igazgatója gondoskodik arról, hogy az állományvédelmi rendelet szerint szabályos id?közönként ellen?rizzék az állományt.

A könyvtár állományának megóvása érdekében az igazgató elrendeli és végrehajtja a szükséges t?zvédelmi óvintézkedéseket.

Az állomány feltárása

Katalógusaink (fejlesztésüket 2004-ben, a számítógépes nyilvántartás megkezdése miatt lezártuk): raktári, bet?rendes leíró (szerz?i és 1994 óta cím szerinti feltárás); szakkatalógus (ETO szerint); sorozati katalógus; tárgyszó katalógus; a szépirodalmi m?vek nemzetenként és m?fajonként.

A Szirén Integrált Könyvtári Rendszer katalogizáló moduljának segítségével 2004-t?l számítógépes nyilvántartás folyik.

A könyvtár munkarendje

A könyvtári nyitva tartás rendje: a könyvtár naponta megszakításokkal 8-15 óráig, hetente összesen 22 órát tart nyitva. Az adott tanév könyvtári nyitva tartása az iskolai honlapon olvasható.

A könyvtári kölcsönzés 2006 szeptemberét?l számítógépen történik.

A könyvtári foglalkozásokat az iskolai könyvtár-pedagógiai program szerint kell tartani.

Az iskolai könyvtár használati szabályzata

A könyvtár használóinak köre

A Békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium könyvtárát az iskola tanulói, tanárai, adminisztratív és technikai dolgozói használhatják. Báziskönyvtár lévén azonban a használói kör kib?vül a város és a megye pedagógusaival és a leérettségizett tanulókkal. A könyvtár tehát korlátozottan nyilvános könyvtár.

A könyvtár használata

  1. Nyitva tartási id?ben vehet? igénybe.
  2. Az állományt a könyvtárhasználóknak kötelességük megvédeni.
  3. A tanuló- és a munkaviszony megszüntetése csak az esetleges könyvtári tartozás rendezése után történhet.
  4. A beiratkozás és a szolgáltatások igénybe vétele (kölcsönzés, helyben használat, Internet használat, témafigyelés) díjmentes.

A könyvtár szolgáltatásai

  1. Helybenhasználat (olvasóterem, Internet)
  2. Kölcsönzés
    • A könyvtárból könyvet vagy egyéb dokumentumot csak a könyvtáros(ok) tudtával szabad kivinni. A kölcsönzésr?l a könyvtáros számítógépes nyilvántartást vezet.
    • A könyvtár állományából nem kölcsönözhet? a kézikönyvtári állománytest, illetve csak egy-egy tanítási órára a szaktanár nevére vagy a könyvtár zárása és nyitása közötti id?tartamra lehetséges.
    • A könyvtári dokumentumok (kivétel: kézikönyvtár, ingyenes tankönyvek) egy hónapra kölcsönözhet?k. Szükség esetén hosszabbítást lehet kérni.
    • Az elveszett vagy megrongált dokumentumokat a használónak pótolnia kell ugyanolyan példány leadásával vagy napi forgalmi értékben meg kell térítenie.
  3. Tájékoztatás, témafigyelés, irodalomkutatás, ajánló bibliográfiák készítése.
  4. A könyvtárban tartott tanítási órák, foglalkozások szervezése, el?készítése.
  5. Könyvtárismereti órák megtartása, könyvtári rendezvények szervezése, lebonyolítása.

Szaktantermi és kollégiumi letétek telepítése

A letéti állományt a munkaközösségek vezet?i, a megbízott tanárok vagy a kollégiumvezet? veszik át, és ?k felelnek anyagilag és erkölcsileg az átvett dokumentumokért. A letéti állomány nem kölcsönözhet?, csak a tanítási órán használható.

Általános szabályok

A könyvtár munkahely, ezért minden használójától elvárjuk a fegyelmezett, csendes magatartást.

A könyvtárban tilos a dohányzás és a nyílt láng használata.

A könyvtárban nyomtatási lehet?ség nincsen. (a nyomtatót csak a könyvtárosok használhatják könyvtári célokra).

Könyvtárpedagógiai program

A Békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium könyvtárának pedagógiai programja az intézmény pedagógiai programjában, illetve a kerettantervek alapján kialakított helyi tantervben megfogalmazott célkit?zésekhez igazodik. Feladatának tekinti továbbá, hogy el?segítse az el?bb említett dokumentumokban lév? kulcskompetenciák megvalósítását. A könyvtárhasználati órák, foglakozások, házi könyvtárhasználati és más tantárgyi versenyek megtartásával és az országos versenyeken (Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny) való részvétel támogatásával szeretnénk el?segíteni a diákok ismereteinek b?vítését, készségeik, képességeik fejlesztését.

A NAT 2012 szerint a könyvtárak információforrásaikkal és szolgáltatásaikkal a tanulás, tanítás meghatározó tanulási forrásközpontjait, nyitott m?helyeit jelentik. Legf?bb célunk tehát, hogy a Békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium könyvtára is megfeleljen ezeknek a feltételeknek.

A könyvtárhasználat oktatásának célja a tanulók felkészítése az információszerzés kib?vül? lehet?ségeinek felhasználására a tanulásban, a hétköznapokban az információk elérésével, kritikus szelekciójával, feldolgozásával és a folyamat értékelésével. A könyvtár forrásközpontként való használata az önm?veléshez szükséges attit?dök, képességek és az egész életen át tartó önálló tanulás fejlesztésének az alapja. A fenti cél az iskolai és fokozatosan a más típusú könyvtárak, könyvtári források, eszközök megismerésével, valamint a velük végzett tevékenységek gyakorlásával, tudatos, magabiztos használói magatartás, tájékozódás és a könyvtárhasználat igényének kialakításával érhet? el.[1]

Iskolánk az alábbi táblázat szerint építi be pedagógiai programjába a könyvtárhasználati, könyvtári informatikai ismereteket:

Ismeretek

9-10. évfolyam

11-12. évfolyam

Tantárgy

Óraszám

Tantárgy

Óraszám

Könyvtártípusok, információs intézmények

Könyvtári szolgáltatások

Információkeresés

Dokumentumtípusok, kézikönyvek

Forráskiválasztás

Bibliográfiai hivatkozás, forrásfelhasználás

Informatika

6

 

 

A Nemzeti Audiovizuális Archívum adatbázisának bemutatása, használata

 

 

Mozgóképkultúra és médiaismeret

1

Segédkönyvek, kézikönyvek, szótárak, lexikonok használata, ismeretlen kifejezések jelentésének önálló megkeresése egynyelv? szótárakban

 

 

Magyar nyelv és irodalom

1

Különböz? szövegek, hanganyagok, filmek, stb. vizsgálata a történelmi hitelesség szempontjából

 

 

Történelem

1

Tájékozódás különböz? kultúrák m?vészetér?l a történelmi, kultúrtörténeti összefüggések figyelembevételével, jegyzetek készítése, önálló dokumentum készítése a források megjelölésével, az idézés formai és etikai szabályainak betartásával

 

 

M?vészetek

3

 

Összesen:

6

Összesen:

6

 

 


[1]51/2012. (XII. 21.) számú EMMI rendelet 3. melléklete: Kerettanterv a gimnáziumok 9-12. évfolyama számára. Informatika

nfu